Lexa

2022: tijd van flings is voorbij, Nederlandse singles gaan voor echte liefde

29. dec. 2021

Voor 3 op de 4 singles is het verlangen om liefde te vinden versterkt door Covid-19

Amsterdam, 28 december 2021 – Singles opgelet: een nieuw jaar, betekent nieuwe kansen! Waar we ons in 2021 hebben moeten inhouden op date-gebied, geeft de overgrote meerderheid Nederlandse singles aan klaar te zijn om in 2022 écht verliefd te worden. Dat blijkt uit representatief onderzoek van datingservice Lexa onder Nederlandse singles*. En na weer een jaar thuis te hebben nagedacht over liefde, is het nu duidelijker dan ooit wat zij in een relatie zoeken: romantiek, passie en stabiliteit.

Op zoek naar het echte werk

Tot nu toe gaven Nederlandse singles vooral aan te daten om nieuwe mensen te ontmoeten, maar in 2022 nemen ze het heft in eigen handen: 89% geeft aan een echt liefdesverhaal te willen beleven! Dat Nederlandse singles er niet meer omheen willen draaien, moge duidelijk zijn. Zo vindt maar liefst 94% dat een liefdesrelatie voor de lange termijn is en gaat 77% een relatie aan met als doel om in de toekomst te trouwen. De tijd van flings en hookups lijkt voor single Nederland dus voorbij te zijn.

Of de pandemie verantwoordelijk is voor deze nieuwe houding tegenover de liefde? Absoluut. Zo bevestigen drie op de vier singles dat Covid-19 de wens om liefde te vinden, heeft versterkt. Ook weet 68% door deze periode (nog) beter waar ze naar op zoek zijn. Aangezien dit geldt voor 75% van de single mannen ten opzichte van 60% van de single vrouwen, kunnen we wel stellen dat single mannen hun tijd goed hebben gebruikt voor bezinning.

Met een knal het nieuwe jaar in

Dat Nederlandse singles een nieuw jaar vol goede date-moed ingaan, bleek afgelopen januari al. Ze laten er geen gras over groeien en gaan direct op zoek naar contact met andere singles, dat blijkt uit cijfers van Lexa**. De drukste dag van 2021 op Lexa, ook wel bekend als Love Sunday, vond namelijk al op 3 januari plaats! Deze dag werden er ruim 276.000 berichtjes verstuurd, dit is ruim 71% meer dan gemiddeld, en waren er dubbel zoveel nieuwe aanmeldingen (79%). De Nederlandse single man is hier over het algemeen iets trager in, onder hen was de grootste piek pas op 10 januari te zien. Dus, mis die kans tijdens Love Sunday 2022 niet!

Liefde in 2022: een mix van langdurige passie en romantiek!

Wanneer singles vooruitblikken op hoe hun liefdesverhaal er in 2022 dan uit moet zien, is het niet verrassend dat ze de prioriteit geven aan romantiek (voor 41%) en langdurigheid (40%). Daarnaast zoeken ze een relatie die leuk (39%), passievol en stabiel (beide 38%) is… en daar hebben ze groot gelijk in. Grappig genoeg zijn het wederom vrouwen die – surprise! – op zoek gaan naar hun prins op het witte paard: zij hechten het meeste belang aan romantiek en langdurigheid in een relatie. De meeste mannen zijn daarentegen met name op zoek naar een leuke, passievolle relatie. Voor hen volgt de romantiek later. Kortom, een serieuze relatie moet naast liefdevol ook leuk en zeker niet saai te zijn. In aanvulling op stabiliteit, zoekt één op de drie singles in 2022 daarom het liefst óók de spanning op in een relatie.

Eén ding is zeker, in 2022 zal Lexa blijven innoveren om toegewijde singles de mogelijkheid te bieden die ene persoon ontmoeten om samen hun liefdesverhaal te schrijven!

* Onderzoek van Lexa uitgevoerd door Clint onder 1.002 Nederlandse Lexa gebruikers tussen de 25-49 jaar, in de periode december 2021.

** Interne gegevens van Lexa over Peak Sunday 2021.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.