Lexa

Erotisch flirten op afstand doe je zo

18. jul. 2020

Seksuologe drs. Nynke Nijman: “Door toestemming te vragen toon je respect voor de ander”

2 april 2020 – Nu we voorlopig nog even aangewezen zijn op onze online dating skills, kan het geen kwaad om deze wat beter onder de knie te krijgen. Heb jij wel eens een erotisch getint appje gestuurd, of een pikant mailtje verzonden? Uit onderzoek van Lexa* blijkt dat 68% van de Nederlandse singles wel openstaat om nieuwe dingen te proberen op het gebied van intimiteit. Wanneer je al langer met elkaar date of wanneer je juist net in een nieuwe relatie zit en klaar bent voor de next step kan dit een uitkomst bieden. “De makkelijkste manier om te checken of de ander daarop zit te wachten is door het simpelweg te vragen”, aldus relatietherapeute en seksuologe drs. Nynke Nijman.

“Sexting kan heel leuk en spannend zijn, maar vraagt ook om afstemming en ontzettend veel subtiliteit”, zegt Nynke. Als deze sexy tone of voice past én het is wederzijds gewenst, dan kunnen deze skills de perfecte manier zijn om je solo quarantaine wat op te warmen. Maar is het ongepast of ongewenst, dan kun je op deze manier ook je eigen glazen ingooien. Maar wanneer weet je nu of de ander op deze berichtjes zit te wachten? Zeker wanneer je relatie nog pril is, is dat lastig om in te schatten.

Respect

“De makkelijkste manier om het te checken is om het simpelweg te vragen. ‘Mag ik met je flirten?’, ‘vind je het goed als ik een sexy foto stuur?’, of ‘vergooi ik mijn kansen als ik zeg dat ik je verschrikkelijk aantrekkelijk vind?’. Het lijkt misschien kinderachtig, maar deze toestemming is je alles waard als je die ene leukerd hebt getroffen die je graag weer wilt zien als die mogelijkheid er weer is. Het laat ook zien dat je de ander respecteert, een zeer gewaardeerde eigenschap in iedere relatie”, legt Nijman uit.

Heb je eenmaal bevestiging én wil je graag het contact wat opwarmen, houd dan de volgende adviezen van Nynke in je achterhoofd:

1. Subtiel is fijn en kan ondeugend zijn, maar let erop dat je niet té cryptisch of mysterieus bent in je woorden en omschrijvingen.
  2. Less is more, laat niet direct alles zien. Dit geldt zowel voor de gedachten die je wilt delen als wat er op de foto’s te zien is. Neem je tijd en bouw het rustig op.
  3. Bescherm jezelf! Geef niets van jezelf bloot wat je niet voor de volle honderd procent zelf wilt.
  4. Sta je open voor intieme foto’s of hou je het liever bij berichtjes? En laat het de ander weten als hij of zij iets stuurt waar jij je niet prettig bij voelt.
  5. En tot slot misschien wel de belangrijkste tip: durf ervan te genieten. Sexting is veel bekritiseerd, terwijl het in de basis een hele gezonde uiting is van intimiteit. Het is dus niets om je voor te schamen.

Een kwart van de Nederlandse singles zou het leuk vinden om een pikant berichtje te ontvangen, blijkt uit het onderzoek* van Lexa. Dus liggen jullie wat betreft wensen en grenzen op één lijn? Neem die eerste stap en go for it!

*Love Geist is een jaarlijks Europees onderzoek over singles en dating. Voor het onderzoek werden 1000 Nederlandse singles tussen de 18 en 65 jaar geïnterviewd. Het onderzoek is, in opdracht van Meetic Group, uitgevoerd door TNS en liep van 29 oktober tot 16 november 2018.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.