Lexa

Het nieuwe daten

25. mrt. 2015

De invloed van mobiele trends op daten

25 MAART 2015, AMSTERDAM, NEDERLAND
SAMENVATTING

Een leuke date vinden we tegenwoordig online. Singles hebben geavanceerde middelen ter beschikking, zoals smartphones, tablets en apps met de nieuwste snufjes zoals geolocatie om singles in de buurt te spotten. Heeft dit het daten zoals wij het vroeger kenden veranderd? Uit het LoveGeist onderzoek van Lexa.nl blijken de volgende trends.

Daten via smartphone of tablet is de toekomst. Deze mobiele vorm van daten wordt steeds populairder. Zo heeft 21% van de respondenten een dating-app gedownload en maar liefst 25% wil dit ooit wel proberen. Slechts 11% geeft de voorkeur aan daten via de computer. Lexa.nl ervaart deze trend ook; ruim 50 % van hun traffic gaat al via de mobiele site en de mobiele app. De meeste leden van de online datingsite gebruiken zowel de site als de app en 25% gebruikt alleen de app. “De Lexa.nl app is zo populair onder onze leden door de specifieke diensten van de app. Wij merken dat specifieke functies zoals de geolocatie functie, waardoor je direct een date kan vinden die op dit moment bij jou in de buurt online is, de populariteit verhogen,” verklaart Stefan van den Berg, directeur van Lexa.nl.

Het moment suprême
We denken zorgvuldiger na over het geven van onze telefoonnummers. Slechts 6% van de mannen en 10% van de vrouwen geeft gelijk hun telefoonnummer. Anderen kijken iets langer de kat uit de boom door een paar berichtjes of e-mails af te wachten voordat ze hun telefoonnummer geven (30%), door te wachten tot vlak voor de eerste echte afspraak (34%) of zelfs door een paar dates af te wachten (8%).

Ik durf het bijna niet te zeggen…
…dus stuur ik maar een digitaal bericht zoals een sms of Whatsapp. Steeds vaker gebruiken we deze berichten om dingen te zeggen die we face to face niet durven uit te spreken. Iemand voor een eerste date vragen, doet 33% het liefst met een digitaal berichtje. Humor tonen gaat bij 26% van de singles makkelijker in een berichtje via de mobiel. Gesprekken over gevoelens voert 49% liever per digitaal bericht. In 43% van de gevallen worden sms en Whatsapp gebruikt om spannende berichtjes te sturen.

Paniekmomentjes
In plaats van bellen sturen we liever snelle berichtjes, maar die kunnen wel resulteren in kleine paniekmomentjes. De alom bekende spelling check heeft bij 20% van de singles onder de 35 jaar door het verdraaien van woorden blosjes op de wangen teweeg gebracht. Ook het kiezen van een verkeerde smiley (14%) en het versturen van verkeerde foto’s (3%) zorgt wel eens voor een kleine paniekaanval.

We kunnen niet zonder
We zijn toch wel erg gehecht aan onze mobiele telefoon, blijkt uit het onderzoek. 18% verliest zijn of haar mobiel nooit uit het zicht tijdens het daten en kijkt constant of er nieuwe berichten binnen gekomen zijn. Van de daters kijkt 82% af en toe vluchtig op zijn of haar mobiel. Zelfs tijdens het daten kunnen we dus blijkbaar niet meer zonder mobiel.

Ik durf het bijna niet te zeggen…

Paniekmomentjes

We kunnen niet zonder

Beautiful girl using her mobile phone in cafe.

Smiling Young Woman Holding Cellphone
reading message
Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.