Match

Grenseløs dating – Nordmenn topper listen over dating på tvers av landegrenser

31. jan. 2013

LoveGeistTM , en omfattende europeisk undersøkelse gjennomført av TNS på vegne av Match.com, presenterer en årlig referansestudie der 10 500 single har blitt intervjuet om singellivet og dating. Single fra Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Nederland har satt ord på hvordan det er å være singel i Europa i dag. Gjennom 2013 vil LoveGeist fortløpende belyse grunnleggende og tidløse tematikker men også avsløre noen helt uventede resultater om dating i Europa.

LoveGeist viser at europeiske single er svært åpne for dating, hele 9 av ti er positive og 41 prosent søker aktivt et forhold. 93 prosent av norske single oppgir at de ønsker å date og møte noen og 43 prosent hevder at de aktivt søker etter en partner. Mens gjennomsnittseuropeeren oppgir at de dater to ganger i måneden, nøyer nordmenn seg med 1,3 dater. Mest aktive på datingfronten er sør-europeerne, hvor spanjolene slår til med hele 2,5 dater per måned. Undersøkelsen avdekker også regionale forskjeller i Norge, 32 prosent av single i Oslo oppgir at de er aktive på datingfronten, sammenliknet med 22 prosent på Vestlandet og i Trøndelag.

«Takket være vår rolle som veletablert nettdatingsaktør i Norge og Europa har vi allerede opparbeidet oss god innsikt i de singles behov og ønsker. Bakgrunnen for den unike og omfattende LoveGeist er at vi ønsker å lære europeiske single bedre å kjenne, forsøker å se deres behov og kanskje til og med avkrefte noen umoderne stereotyper for godt», sier Mårten Forste i Match.com.

Nordmenn er best på dating på tvers av landegrensene

Noe overraskende viser LoveGeist at nordmenn er på topp i Europa hva gjelder dating på tvers av landegrensene. Så mange som 42 prosent av nordmenn oppgir at de har datet en europeer. Mindre overraskende er det at vi foretrekker våre svenske naboer etterfulgt av danskene. Nordmenn har også fått øyene opp for single fra Storbritannia, mens vi svært sjeldent dater noen fra Nederland.

Skandinaviske single er derimot ikke like attraktive lenger sør i Europa, der de foretrekker å date hverandre. Svært få sør-europeere oppgir at de har datet en Skandinaver, noe som kan tyde på at like barn leker best.

Eventyrlystne bekjentskaper

Nordmenn som dater på tvers av landegrensene møtes også av positivt innstilte europeere – LoveGeist avdekker nemlig at europeere generelt kjennetegnes av et positivt forhold til dating. Så mange som 85 prosent av single europeere sier at de har gode minner fra tidligere dater. 6 av ti oppgir at de har oppdaget nye steder, hobbyer eller interesser takket være en av deres dater. Her topper dog de mer eventyrlystne spanjolene listen der så mange som 8 av ti har hatt nye opplevelser takket være en date. Til sammenlikning kan 53 prosent av norske single si seg enig i at de har oppdaget nye steder, hobbyer eller interesser takket være en date.

Noe overraskende slutter relasjonen ofte ikke etter endt dating, selv om man har funnet ut at man ikke er en match. 70 prosent av single europeere har beholdt kontakten med en tidligere date ved minst en anledning, mens 54 prosent oppgir at de beholder kontakten med daten som en bekjent. 16 prosent har fått en venn for livet i en tidligere date og 17 prosent beholder personen som seksualpartner. Nordmenn er over gjennomsnittlig opptatt av å bevare kontakten med en tidligere date da 80 prosent holder kontakten varm. 20 prosent av nordmenn beholder en tidligere date som seksualpartner, mens en fjerdedel av svenskene gjør det samme.

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.