Match

Jentene svarer: 1 av 5 tar gjerne initiativ til en kjapp én selv om bestemor sover i naborommet

23. sep. 2016

Jentene er mer tilbøyelige til å sette i gang en runde i senga enn gutta – selv om bestemor sover i naborommet. Det viser en undersøkelse gjennomført av datingtjenesten Match. Men det er fortsatt gutta som er mest åpne for en flørt med andre damer.

Oslo, 23. september 2016 – 1 av 5 av jentene lar ikke det at bestemor ligger i rommet ved siden av skremme dem fra å ha sex. Til sammenligning svarer 9 av 10 av gutta at det ville vært uaktuelt.

– Det er kanskje litt overraskende for mange at jentene ikke lar familiens nærvær komme i veien for kjærlighetslivet. Tradisjonelle stereotypier tilsier gjerne at det er gutta som er mest frempå og risikovillige på den fronten. Men det er kanskje basert på utdaterte forestillinger som ikke gjelder for moderne, unge kvinner, sier Robin Rutberg Goncalves, presseansvarlig i Match.

Flørter med nabodama – og dama til kompisen

Men når det gjelder flørting med andre enn kjæresten, står stereotypiene seg. Hver tredje gutt svarer nemlig at de hadde blitt med på flørten dersom kameratens kjæreste hadde startet å benflørte med dem i et middagsselskap. Blant jentene svarer kun 1 av 10 det samme.

Hver tredje gutt synes heller ikke at en uskyldig festflørt med nabodama er å forakte – selv om han vet at kjæresten kommer på festen senere på kvelden. Kanskje er det derfor flere jenter enn gutter svarer at de kunne tenke seg å sjekke meldingene på telefonen til kjæresten. Mer enn halvparten av jentene ville tatt en titt, mens 2 av 3 blant gutta svarer at de ikke er opptatt av hva som foregår på kjærestens telefon.

– I et forhold er tillit kanskje den aller viktigste ingrediensen for å få det til å fungere, men det ser ut til at det er forskjell på hva menn og kvinner anser som en ”uskyldig flørt”. Derfor er det viktig å kommunisere hva man synes er greit, og ikke bare anta at kjæresten tenker det samme som deg. Det handler om være enige om hvor man er i et forhold, og hvilke forventninger man har til hverandre som partner, sier Robin Rutberg Goncalves.

Alder ingen hindring – selv ikke for gutta

Alder har mindre å si for gutter enn man skulle tro. Mange tror at det er jentene som helst dater eldre gutter. Men undersøkelsen avslører faktisk at det er flest gutter som sier at det ikke gjør noe om dama de har flørtet med hele kvelden viser seg å være over 20 år eldre. Mer enn 7 av 10 – 72 prosent – svarer at de gjerne kunne tenke seg å fortsette kvelden hjemme. Jentene er på sin side mer skeptiske, og halvparten ville latt det bli med flørten.

– Det er interessant å se at dagens gutter har færre fordommer mot alder enn jenter. Dette tror jeg også er noe som har endret seg med årene. Gamle fordommer står for fall! Og setter man en ”øvre aldersgrense” når det kommer til dating, risikerer man jo å gå glipp av drømmepartneren, avslutter Goncalves.

Ta testen selv på www.hotdilemma.com.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er et utdrag av kampanjen Hotdilemma.no som er basert på mer enn 1000 respondenters svar på 10 spørsmål. Hovedtyngden av respondentene er mellom 24 og 36 år.

For mer informasjon, kontakt:

Match.com

Robin Rutberg Goncalves
Presseansvarlig
robin.goncalves@eu.match.com

Kommunikasjonsbyrået Nucleus AS

Øystein Berntzen
ob@nucleus.no

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.