Match

Kvinner mest kritiske på første date

5. juli 2013

Mange kan oppleve det å ta skrittet fra nett til date som nervepirrende. Derfor har Match.com via TNS gjennomført en omfattende undersøkelse (LoveGeistTM) for å avdekke norske menn og kvinners syn på motpartens oppførsel på første date. Om lag 1500 norske respondenter har talt og undersøkelsen avdekker at kvinner generelt er mer kritiske enn menn.

Vår og sommer er norsk høytid for dating og mange undrer hvordan de bør oppføre seg når de skal møte noen for første gang. Den ferske undersøkelsen avdekker at norske kvinner i gjennomsnitt er mer kritiske på den første daten enn norske menn. Mens noen typer adferd irriterer begge kjønn, har kvinner og menn stort sett forskjellig syn på brysom adferd på første date.

Overhyggelig – nei takk!
Den adferden som markerer den største forskjellen mellom kjønnene er en overhyggelig eller for personlig oppførsel på første date. Mens 96 prosent av kvinnene misliker at daten deres er overhyggelig og for personlig, mener kun 6 av 10 av norske menn at det er problematisk. Videre avdekker undersøkelsen at hele 92 prosent av norske kvinner ikke liker å få mange komplimenter på første date. Dette gjør seg ikke like gjeldende blant gutta – kun 71 prosent har oppgitt at de ikke dette.

«Det er alltid viktig å finne balansen på første date. Alle kvinner blir glade for komplimenter, men man skal ikke overdrive heller, det vil fort kunne føre til at vi kan betvile oppriktigheten i lovordene. For kvinner kan det være godt å vite at menn er mer åpne for komplimenter – også på første date. Om hun begynner med en positiv bemerkning så kan samtalen fort være på gli», sier Anna Bofeldt i Match.com.

Det er også langt flere kvinner enn menn som har noe imot at den andre parten snakker for mye eller har for sterke meninger. 58 prosent av kvinnene synes dette er et usjarmerende trekk, mens kun 4 av ti menn synes dette er plagsomt. Få av respondentene liker at den andre snakker for mye om seg selv. Da blir så mange som 95 prosent av kvinnene frustrert, sammenliknet med 79 prosent av mennene. Men noe overraskende er det at kvinner i større grad enn menn misliker at daten deres tar opp tematikker som giftemål og barn på første date. Mens 64 prosent av kvinnene misliker at menn tar opp dette, oppgir 5 av ti menn tilsvarende.

Imponerende ytre
Menn og kvinner er også til en viss grad uenige om hvordan man skal kle seg på første date. 8 av ti kvinner innrømmer at de er opptatt av antrekket til mannen, mens disse bryr seg langt mindre. Han blir derimot ikke skuffet hvis hun dukker opp i utfordrende klær. Kun 2 av ti menn er kritiske til sexy antrekk på første date og det er langt flere som oppgir at de ikke liker kvinner som kler seg for konservativt.

Kvinner lurer også ofte på hvor mye de skal sminke seg. I følge undersøkelsen misliker hele 77 prosent av mennene at kvinner bruker for mye sminke, men 2 av ti oppgir at de blir irritert hvis hun dukker opp uten sminke. Dette kan tyde på at kvinner vil kunne få mye ut av å velge den gylne middelvei og gå for en naturlig look på første date.

Delt enighet
Til tross for motsetningene viser undersøkelsen også at menn og kvinner ikke nødvendigvis alltid kommer fra Mars og Venus. Kvinner og menn er enige om at det er usjarmerende å komme for sent til første date – hele 96 prosent av kvinnene og 85 prosent av mennene blir oppgitt over dette. Videre enes menn og kvinner om at pinlig stillhet kan være en turn-off og at utålmodighet er et lite hyggelig trekk.

Undrer man på hvordan man skal parfymere seg kommer det frem at 85 prosent av kvinnene og 75 prosent av mennene misliker over-parfymerte dater, så vær var på flasken. Hvis man som kvinne har mange mannlige venner bør dette kanskje ikke nevnes allerede på første date, da litt over halvparten av mennene (55 prosent) ville reagert negativt på dette. Samme gjelder omvendt, 64 prosent av kvinnene misliker at menn har mange venninner. Hverken kvinner (85 prosent) eller menn (82 prosent) liker at den andre parten snakker om tidligere forhold.

«Undersøkelsen viser tydelig at norske single helst ikke vil høre for mye om hverken tidligere forhold eller om daten skulle ha mange venner av motsatt kjønn. Det kan være en god ide å fokusere på den personen som sitter foran deg her og nå, og prøve å bli best mulig kjent med vedkommende. Så kan man heller spare samtalen om ekser til senere. Og for all del – legg bort mobilen», sier Anna Bofeldt.

Overdreven mobilbruk faller nemlig heller ikke i god jord hverken hos norske menn eller kvinner, 9 av ti kvinner og 7 av ti menn irriterer seg over dette hos det motsatte kjønn.

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.