Match

Slik unngår du å komme på singles svarteliste denne julen

21. des. 2015

Singel og nervøs for julens sammenkomster? Det er du ikke alene om. En fersk undersøkelse gjennomført av datingtjenesten Match viser at single stadig må forsvare singeltilværelsen i julens festlige lag. Dersom du er i et parforhold bør du tenke deg om to ganger før du velmenende spør hvordan det går på kjærlighetsfronten. Det blir det nemlig ingen god julestemning av.

Ho ho ho – Oh no!

Julen er høytid for god mat, pepperkaker, samt familie- og vennesammenkomster, men med dette kommer også ofte spørsmål om kjærlighetslivet. En undersøkelse gjennomført blant single av datingtjenesten Match viser at hele 40 prosent av de spurte oppgir middager og julebord som situasjoner hvor de ofte blir spurt om kjærlighetslivet. For mange single betyr dette at julen også er høytiden for irriterende situasjoner.

For å hjelpe single litt på veien har Match gjort opp en liste over do’s and don’ts for å bidra til at single, familie og venner kan nyte juledagene sammen.

Den ferske undersøkelsen viser at det er venner som allerede er i et forhold som oftest spør. Mange single oppgir at de synes det kan være hyggelig at folk er interesserte, men kun dersom de spør en gang i blant. Blir man for påtrengende oppfattes det kun som irriterende og forstyrrende. Det er altså ingen innertier å kryssforhøre sine single venner mens «All I want for Christmas» spilles over høyttalerne.

Spørsmålene single hater å få

Blant kommentarene man kan forvente å få i forbindelse med singellivet og kjærlighet, sier fire av seks kvinner at den mest irriterende av de alle er «du kommer til å finne noen akkurat når du minst venter det». En sånn påstand er trolig velmenende, men vit at det er nettopp denne som irriterer single mest. Spør man om hva som skjer på kjærlighetsfronten er man også på dypt vann, da hele 34 prosent av de single i undersøkelsen sier at det er et irriterende spørsmål. Tallene sier også at man bør unngå å late som man er misunnelig på singeltilværelsen.

Hva du ikke skal si til din single venn

• Hvordan går det for tiden? Er det noe spennende som skjer på kjærlighetsfronten?
  • Du kommer til å finne noen akkurat når du minst venter det
  • Fy søren, jeg er så misunnelig på deg! Du kan gjøre akkurat hva du vil!
  • Har du prøvd nettdating? Det kan jo være noe for deg?
  • Er det ikke på tide at du slår deg til ro snart? Kan jo ikke være singel for evig!
  • Du, hvordan gikk det egentlig med XX…?

Ja til (singel)livet

Det finnes mange myter om singellivet, men den største er kanskje at alle ser etter et langtidsforhold. Hele seks av ti av de single respondentene oppfatter at deres venner i parforhold tror at den single egentlig vil ha en kjæreste, men later som det er greit å være singel. Like mange oppgir at venner tror at du er lykkelig, men gjerne vil møte en partner. Det er dermed svært få som tror at man kan være lykkelig som singel.

Og hva med deg sjæl?

Et lite tips til alle single, som ikke vil høre på alle spørsmålene fra venner og familie, er å snu det hele på hodet og spørre dem hvordan det går i forholdet deres. «Ja, hva skjer med dere, er det noe action hos dere for tiden?» Det er også viktig å huske på at de fleste har gode intensjoner, og at de gjør et klumsete forsøk på å vise interesse for ditt liv.

Tips til hva du kan snakke om – i stedet for å grave i singles privatliv

• Været – alltid en klassiker! Kommer det snø til jul? Sett opp et veddemål!
  • Toalettrullen – skal den vende utover, eller innover? Det kan ta timer å bli enige…
  • Star Wars – hva er vel viktigere enn Star Wars?
  • Er tomat en frukt eller en grønnsak? Den er faktisk et bær!
  • Mygg! Alle hater mygg! Og visste du at det faktisk er det dyret som tar livet av flest mennesker i verden?

– Jeg tror mange par, familiemedlemmer og bestemødre ville blitt overrasket over hvor mange temaer man kan diskutere rundt middagsbordet. Som singel er jeg god på å sosialisere og tar gjerne en god diskusjon rundt bordet. Toalettsetet oppe eller nede? Bring it on! Jeg garanterer at både sport og politikk er mer interessante temaer enn kjærlighetslivet mitt, sier Helle Aakesen, som står bak Youtube-kanalen HelleMyLady.

Data fra undersøkelsen og høyoppløselige bilder kan lastes ned her: klikk her
Undersøkelsen er gjennomført av datingtjenesten Match blant selskapets norske medlemmer.

For mer informasjon, kontakt:

Match.com
Robin Goncalves
Press Contact, Nordic Region
robin.goncalves@eu.match.com

Släger Kommunikasjon
Nathalie Hermier
nathalie@slaeger.com
+47 94 81 98 40

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.