Match

Tøft boligmarked for single

6. mai 2015

En fersk undersøkelse gjennomført av nettdatingtjenesten Match.com viser at én av fire norske single ikke eier egen bolig. Av disse er 60 prosent menn og 40 prosent kvinner, og hovedandelen av de som ikke eier egen bolig finner vi i aldersgruppen 35 til 55 år. Undersøkelsen er gjennomført blant Match.coms norske medlemmer og har 2389 respondenter.

– Undersøkelsen viser at mange single blir stående på sidelinjen når boligmarkedet er så tøft som nå. Mange single bor i by, og der er ofte presset på boligmarkedet ekstra stort, sier Leyla Ofwerstrom, nordisk PR- og kommunikasjonsansvarlig i Match.com.

Ta grep selv

Så mange som 20 prosent av respondentene i undersøkelsen sier at de mangler egenkapital til å kjøpe egen bolig. 15 prosent oppgir at prisene er for høye til at de har råd til å gå inn i boligmarkedet, mens nesten like mange velger å leie for å spare penger til å kjøpe egen bolig senere. Én av fem sier at de venter til de har funnet en samboer før de entrer boligmarkedet.

-For mange som kjøper bolig alene er det ofte avgjørende å ha ressurssterke foreldre som kan bidra til kravet til egenkapital. Det vil bli enda tøffere for single som vil inn i boligmarkedet hvis Finanstilsynets forslag til innstramming av boliglånsreglene, gjennom økt krav til egenkapital og betaling av avdrag, går gjennom, sier Per Jæger, direktør i Boligprodusentenes forening.

Jæger råder de som har muligheten til å kjøpe sammen med noen, og legger spøkefullt til «eller å gifte seg». Match.com sin undersøkelse oppgir at hele 75 prosent menn og 25 prosent kvinner vil vente med å kjøpe til de har funnet seg en samboer.

– Selv om det kan være både tøft og skremmende å kjøpe bolig alene føles det for de fleste veldig godt å stå på egne bein, og ikke være avhengig av andre, sier Ofwerstrom fra Match.com.

Første steg mot boligdrømmen

Selv om de fleste av respondentene i undersøkelsen bor i by oppgir hele én av tre at de drømmer om hus og hage. 15 prosent oppgir småbruk på landet som den ultimate boligdrømmen, mens bare én av fem drømmer om leilighet i byen.

– For single gjelder det å være realistiske. Kanskje er en liten studioleilighet i byen oppnåelig på kort sikt? Uansett hvor man starter kan dette være første steg på veien mot boligdrømmen, uavhengig av om man er én eller to, sier Ofwerstrom i Match.com.

Visste du at….

• stadig flere bor alene – i januar 2014 bodde hele én av fem personer i single husholdninger
  • av alle personer over 18 år, lever så mange som 40 prosent uten en partner
  • Oslo er det fylket der størst andel bor alene
  • i Oslo lever rundt halvparten av alle voksne uten en partner

Kilde: Statistisk sentralbyrå. www.ssb.no/familie/

Match.com sine tips til single som skal kjøpe egen bolig:

• Ta sats! Det kan være skummelt å kjøpe bolig alene, men å vente på en samboer eller et boligkrakk kan være enda skumlere. Kom deg inn på markedet om du får muligheten.
  • Fir litt på kravene. Start der du har råd, og spar til å kunne kjøpe drømmeboligen senere. Kanskje må du bo litt mindre sentralt i en periode, men husk at dette legger grunnlaget for ditt beste boligkjøp.
  • Be om hjelp. Ikke alle har mulighet til å dekke egenandelen selv. Har du mulighet til å be noen av dine nærmeste om å stille som kausjonister? Kan du be om forskudd på arv, eller et privat lån for å komme over egenandelsgrensen?
  • Forhør deg om offentlige tilskudd. Husbanken tilbyr startlån og etableringstilskudd. Sjekk med kommunen din om du kvalifiserer til starthjelp fra det offentlige.
  • Finn riktig bank. Noen banker tilbyr 40 års nedbetaling for single. Men husk, om tilbudet er for godt til å være sant, så er det trolig nettopp det.
  • Kjøp sammen med noen. Har du venner eller familie i samme situasjon? Kjøp sammen og del på boligkostnadene.
  • Lei ut. Om du har muligheten, kjøp en større bolig enn du trenger, og lei ut et rom, en hybel eller en leilighet. Leieinntekter kan være det som skal til for å regnskapet til å gå opp.
  • Dropp bilen. Dropp alle faste utgifter som ikke er en nødvendighet. Dropper du bilen blir kanskje regnestykket annerledes?
  • Spar. Begynn allerede nå og sett av penger hver måned. Veien mot egen bolig kan virke lang, men begynner du ikke nå blir den i alle fall ikke kortere.

Undersøkelsen i tall:

• 26 prosent av norske single eier ikke egen bolig, mens 74 prosent eier
  • 20 prosent oppgir at de mangler egenkapital
  • 15 prosent sier at prisene er for høye til at de har råd til å kjøpe egen bolig
  • 12 prosent leier mens de sparer
  • 13 prosent foretrekker å leie, og ønsker ikke å kjøpe
  • 18 prosent venter til de har funnet en samboer før de kjøper
  • 33 prosent drømmer om hus med stor hage
  • 15 prosent drømmer om rekkehus med hage
  • 16 prosent drømmer om småbruk på landet
  • 18 prosent drømmer om stor leilighet med balkong i byen
  • 3 prosent drømmer om en liten studioleilighet

Undersøkelsen har 2389 respondenter og er gjennomført blant Match.coms norske medlemmer.

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.