Match

En av fem svenska singlar ser ett normalt dejtingliv som anledning att vaccinera sig

9. juli 2021

I takt med att allt fler personer vaccinerar sig mot Covid-19 närmar sig ett mer normalt singelliv för alla dejtingsugna singlar. Enligt en undersökning av Match.com uppger en av fem att de har trotsat rekommendationerna för att kunna dejta, och närmare en av fem uppger att kunna dejta normalt igen påverkar beslutet att vaccinera sig. Nu lanserar Match en ny funktion, som gör det möjligt för användare att dela sin vaccinstatus på sin Match-profil.

Vaccination mot Covid-19 diskuteras inte bara i media och runt matborden, utan också i dejtingsammanhang. I en ny undersökning från dejtingexperterna på Match uppger 61 procent* av medlemmarna att de diskuterar pandemin, den rådande situationen och vad de ska göra när pandemin är över med potentiella partners i dejtingtjänsten. Undersökningen visar även att 19 procent uppger att kunna dejta normalt igen påverkar beslutet att vaccinera sig. Nu erbjuder Match en funktion som gör det möjligt för användare att dela sin vaccinationsstatus på sin profil. Funktionen är frivillig och statusen tas bort när som helst.

• Med den nya funktionen kan man, om man önskar, berätta för andra att man är vaccinerad. Vi hoppas detta kan bidra till en känsla av trygghet om man väljer att ses på riktigt, säger Emélie Fauque, Senior Marketing Manager på Match i Europa.

Men kanske är inte normalt dejtande lika viktigt för alla, 42 procent uppger att de kan bli kära utan att ha träffat personen i verkliga livet och hälften av de tillfrågade har inte gått på en fysisk dejt under hela pandemin. Detta till skillnad från hela 20 procent av tillfrågade medlemmar i undersökningen som uppger att de har trotsat rekommendationer för att fortsätta kunna dejta normalt.

Källa: Match har genomfört en undersökning bland sina medlemmar i februari 2021. 856 personer över 18 år bosatta i Sverige deltog i undersökningen.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com