Match

Ett år in i pandemin – längtan efter ett seriöst förhållande ökar bland svenska singlar

18. mars 2021

Ett år har passerat sedan pandemin satte världen i rubbning och fick oss att anpassa våra liv efter “det nya normala”. En ny undersökning från dejtingexperterna på Match visar att året som gått har påverkat svenskars inställning till nätdejting. Samtidigt som längtan efter ett förhållande har ökat, är fler svenska singlar positivt inställda till att vi numera lär känna varandra bättre innan vi ses för första gången – 24 procent idag jämfört med 10 procent för ett år sedan.

För att ta tempen på svenska singlar under ett minst sagt annorlunda dejtingår har Match gjort två undersökningar, en i maj 2020 och en nu, knappt ett år senare. Årets undersökning visar att hela 40 procent av svenskarna har använt dejtingtjänster mer under 2021 än tidigare år.

Dessutom längtar allt fler unga vuxna (18-29 år) efter ett seriöst förhållande – 33 procent nu jämfört med 19 procent i maj 2020. 55 procent uppger i årets undersökning att saknaden efter fysisk kontakt i form av kyssar och kramar är stor – större än saknaden efter att besöka barer, restauranger & klubbar (47 procent) och att träffa sin familj (30 procent).

• Det här året har varit ensamt för många, och det är inte konstigt att det bor en stor längtan hos svenska singlar. Nätdejting fyller en viktig funktion under tider som dessa och gör att vi inte behöver inte sluta träffa och umgås med nya människor. Det är därför kul att se att så många hittar nya vägar och väljer att dejta online, säger Emélie Fauque, Senior Marketing Manager på Match i Europa.

Året som gått har också fått oss att våga testa nya saker och på alla hjärtans dag i år, slogs rekordet för virtuella dejter på Matchs plattform. Dessutom är fler svenska singlar positivt inställda till att vi numera lär känna varandra bättre innan vi ses första gången – 24 procent idag jämfört med 10 procent för ett år sedan. Det finns alltså hopp för kärleken i pandemin, inte minst då hela 37 procent av männen i undersökningen respektive 31 procent av kvinnorna tror att det att går att bli kär genom att prata och lära känna varandra online – innan man träffas i det verkliga livet.

Undersökningsresultat, maj 2020 och februari 2021

Maj 2020 Februari 2021
Längtan efter ett seriöst förhållande hos unga vuxna (18-29)      19 % 33 %
Positivt inställd till att man lär känna varandra mer innan man ses      10 % 24 %
Saknad efter fysisk kontakt i form av kyssar och kramar      44 % 55 %
Dejter via ljudsamtal     16 % 22 %
Dejter via videosamtal     11 % 19 %

Källa: Enligt en intern studie som genomfördes i februari 2021, på ett urval av 856 Match-medlemmar över 18 år i Sverige.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com