Match

Evenemangsbiljetter högst upp på singlarnas önskelista

18. dec. 2013

Svårt att veta vad du ska köpa i julklapp till din dejt och hur mycket den ska kosta? Enligt en undersökning bland 1200 svenska singlar är det evenemangsbiljetter som toppar önskelistan. Verktyg och gymkort hamnar däremot i botten. Merparten tycker det är rimligt att spendera 200 till 499 kronor på julklappsköp till dejten. Männen kan i större utsträckning tänka sig att köpa dyrare julklappar än kvinnor.

I jul- och nyårsundersökningen från nätdejtingsajten Match.com framgår det att nästan hälften av singlarna helst vill få teater-, sport- eller konsertbiljetter av sin dejt i julklapp. Bland kvinnorna är det extra populärt; 46 procent av kvinnorna och 42 procent av männen föredrar evenemangsbiljetter. En resa kommer på andraplats och på tredje plats hamnar en julklapp som dejten tillverkat själv. Särskilt männen (22 %) vill få hemmagjorda klappar, medan 6 procent av kvinnorna föredrar detta. Längst ner på singlarnas önskelista hamnar pengar, verktyg och språkkurser.

Gymkort eller handdukar bör också undvikas om man frågar singlarna. Något förvånande kommer den klassiska julkappen smycken först på en tredjeplats hos kvinnorna efter evenemangsbiljetter och resa. 16 procent av kvinnorna ville helst ha smycken i julklapp.

– Vill man överraska sin dejt till jul ska man satsa på evenemangsbiljetter eller resor som går hem hos båda könen. Det är också något som kan upplevas tillsammans vilket gör julklappen dubbelt så bra. Har man en mindre budget är egentillverkade julklappar också populärt, vilket kanske förvånar lite i dagens konsumtionssamhälle, säger Anna Bofeldt marknadschef på Match.com.

Majoriteten av de tillfrågade singlarna tycker det är rimligt att lägga 200-499 kronor på julklappar till dejten. Däremot är männen mer benägna att köpa dyrare julklappar. 34 procent av männen kan tänka sig att lägga 500-999 kronor.

Annandagen är bästa dejtingdagen
I undersökningen framgår det också att annandagen (43 %) är den bästa dagen att dejta framför nyårsafton (35 %) som också är en populär dejtingdag. Däremot verkar inte nyår vara tillfället då man träffar en dejt. Endast 12 procent har någon gång träffat en ny dejt på nyårsafton. Om man är ute efter ett flirtigt nyårsfirande bör man istället skaffa en dejt i förväg eller satsa på en kul kväll med vännerna.

Restaurangbesök är den mest populära aktiviteten för dejterna under jul- och nyårsledigheten. För kvinnorna kommer vinterpromenader på andra plats medan männen hellre har en myskväll hemma.

Ta med dejten till tjocka släkten
64 procent av singlarna kan tänka sig att ta med en dejt på julfirande med släkt och familj. Särskilt männen (71 %) tycker att detta går bra, mot 59 procent av kvinnorna. Endast 2 procent av de tillfrågade singlarna firar med sin expartner. Vad gäller nyår svarar åtta av tio att det skulle vara kul att fira tillsammans med en dejt och dennes vänner. 40 procent anger att de helst vill fira nyår ensam med sin dejt medan 60 procent anger att de vill fira nyår med sin dejt bland vänner.

Resultat från undersökningen

Vad av följande skulle du helst vilja få i julklapp av en dejt?
Svarsalternativ Totalt Kvinnor Män
Biljetter till ett evenemang (sport, teater, konsert etc.) 44,0 % 46,3 % 41,8 %
En resa 21,4 % 23,0 % 19,6 %
Någonting som dejten har tillverkat själv 12,9 % 5,6 % 22,4 %
Ett smycke 9,8 % 15,8 % 1,6 %
En dikt som dejten läser upp 3,2 % 2,2 % 4,3 %
Chokladask 3,1 % 2,7 % 3,5 %
Underkläder 2,0 % 1,6 % 2,4 %
Ett verktyg 1,5 % 0,5 % 3,1 %
Skönhetsprodukter 1,1 % 1,4 % 0,6 %
Ett gymkort 1,0 % 1,3 % 0,6 %
Vad av följande skulle du helst inte vilja få i julklapp av en dejt?
Svarsalternativ Totalt   Kvinnor Män
Pengar 21,3 % 19,9 % 23,2 %
Verktyg 14,0 % 19,9 % 6,2 %
En språkkurs 13,9 %  10,9 % 17,8 %
Handdukar 12,0 % 11,8 % 12,2 %
Ett gymkort 11,5 % 10,0 % 13,5 %
Trisslotter 10,0 % 10,1 % 9,8 %
En köksartikel 9,3 % 9,2 % 9,5 %
Presentkort 6,1 % 6,6 % 5,4 %
Hemelektronik 2,0 % 1,7 % 2,3 %
Hur mycket pengar skulle du kunna tänka dig att lägga på en julklapp till en dejt?
Svarsalternativ Totalt      Kvinnor Män
50 – 199 kr 12,0 % 16,8 % 5,9 %
200 – 499 kr 46,2 % 51,9 % 38,5 %
500 – 999 kr 27,7 % 23,6 % 33,6 %
1 000 – 1 999 kr 9,9 % 7,1 % 14,1 %
2 000 – 4 999 kr 2,9 % 0,6 % 5,1 %
Över 5 000 kr 0,7 % 0,0 % 1,6 %
Över 10 000 kr 0,6 % 0,2 % 1,0 %
Vilken av följande dagar skulle du helst gå på en dejt?
Svarsalternativ Totalt
Annandagen 42,7 %
Nyårsafton 35,2 %
Juldagen 13,4 %
Nyårsdagen 6,1 %
Julafton 2,6 %

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Survey Monkey på uppdrag av Match.com mellan den 22 november och 6 december 2013. Drygt 1200 singlar mellan 18 och 65 år i Sverige tillfrågades. Singlar definierades som personer som inte är i en engagerad relation, oberoende av civilstatus.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com