Match

Gör dig redo för årets hetaste dejtingdag

29. dec. 2015

Att dejta är en konst och det gäller att öva och våga prova sig fram för att lyckas. Inför årets mest populära dag för nätdejting, den 4 januari, ger Match.coms dejtingexpert Linnea Molander sina allra bästa tips för att lyckas i dejtingdjungeln. Ta reda på vad du själv vill, se det som en rolig grej, var nyfiken och kom ihåg att övning ger färdighet, är några av tipsen.

Det sägs ofta att det är under våren och sommaren som känslorna spirar och dejtingsuget är som högst. Men en analys av trafiken på Match.coms dejtingsida visar att det faktiskt är den 4 januari, mitt i den kalla vintern, som är årets hetaste dejtingdag på nätet.

– Den 4 januari är en riktig mellanperiod, då det är lätt att påminnas om dejting. Årets familjehögtid, julen har precis passerat och det är dessutom bara några dagar efter nyår, som för många innebär en form av nystart. Lägg därtill alla hjärtans dag i februari, där vi matas med kärleksbudskap från alla håll och kanter, säger Linnea Molander dejtingexpert på Match.com.

Vintern är en härlig period att dejta på och det finns många aktiviteter att välja mellan. Att värma sig på ett mysigt café är perfekt i vintermörkret och det är också en aktivitet som är uppskattad av många singlar. Faktum är att drygt två av fem svenska singlar (37 %) allra helst spenderar första dejten på ett café, det visar en undersökning från Match.com*. Att promenera är också en populär aktivitet bland landets singlar. Knappt en femtedel (19 %) säger att de gärna tar en promenad på första dejten.

Att lära sig att dejta
Det finns en mängd olika tips och trix för hur man lyckas med sitt dejtande och det gäller att sortera ut det som fungerar bäst för en själv.

– Att dejta skiljer sig från andra sociala möten och är man ovan kan det kännas lurigt. Men det går att lära sig att dejta, det är inget som bara händer när det händer. Det är en social färdighet precis som allt annat, som går att lära sig att förstå och öva på, säger Linnea Molander.

Att visa upp den bästa versionen av sig själv är a och o för att skapa en så bra stämning som möjligt under själva dejten. Träffar du någon som du vill se igen, våga ta steget och bjud in till nästa dejt, på så sätt vet du om dejten är något att satsa på eller om det är dags att gå vidare till nästa.

Dejtingcoachens 5 bästa dejtingtips:

• Dejting börjar med dig: När du dejtar är det viktigt att du kommer underfund med vem du är, vad du tycker om och inte, samt vad du tycker är attraktivt. Att känna sig själv är viktigt för att kunna dejta på sina egna villkor och hitta någon som passar.
  • Ta det inte så allvarligt: Ta inte dejting på ett för stort allvar, våga prova dig fram så lär du dig vad som funkar och inte på vägen.
  • Var genuint nyfiken: När man dejtar är det lätt att främst fokusera på sig själv och sitt eget beteende. Men ju mer du tänker på dig själv desto svårare blir det att möta den andra personen. Var därför nyfiken så kommer du att få en bättre kontakt med den du dejtar.
  • Övning ger färdighet: Ingen föds till ett dejting-proffs och det krävs många dejter – lyckade som misslyckade – för att lära sig att förstå hur man dejtar.
  • Omfamna pirret: Det är okej att det känns pirrigt och nervöst att gå på dejt, det är svårt att undvika och det händer alla. Omfamna det istället och gör något bra av det!

Via nedan länkar kan du ta del av längre intervjuer med Linnea Molander:
4 januari – Busiest Day
Linneas fem bästa tips
Så här lyckas du med din dejt

För mer information, kontakta gärna;
David Fridell, kontaktperson för Match.com
david.fridell@cohnwolfe.com

Topplista: Detta gör svenska singlar helst på första dejten
Svarsalternativ Antal svar i procent
Går på café 36,7%
Går på en bar/restaurang 26,8%
Tar en promenad 19,1%
Gör någon form av sportaktivitet (bowling, biljard, åker skridskor, en joggingtur etc.) 5,9 %
Annat 3,0 %
Bjuder hem på middag 2,8 %
Har picknick 2,2 %
Går på utställning 1,5 %
Går på bio 1,2 %
Bjuder hem för att se på film 0,7 %

*Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes via Survey Monkey bland Match.coms svenska medlemmar i november 2013. 4 559 singlar svarade på undersökningen, med ett representativt urval av män och kvinnor.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com