Match

Här är de svenska singlarnas drömdejt

6. okt. 2015

Festprissar och synliga tatueringar ratas när tiotusentals singlar utser drömkvinnan och drömmannen

Är du nyfiken på vad svenska singlar letar efter hos en dejt? Misströsta inte. Med hjälp av sin medlemsdata har Match.com tagit reda på svaret. Drömmannen är en mörkhårig nattuggla med en strategiskt placerad tatuering som gillar att käka hemma med vänner. Drömkvinnan är också hon mörkhårig med vackra ögon. Men till skillnad från drömmannen är hon morgonpigg och föredrar att äta på restaurang.

Match.com har analyserat data från sina tiotusentals svenska medlemmar och gjort en djupdykning i deras profiler för att utkristallisera hur den svenska drömdejten ser ut. Drömmannen har kort brunt hår och är 171-180 cm lång. Han är en romantiker som tycker om att stanna uppe sent och mysa med en dramafilm. Han har en universitetsutbildning, jobbar som egenföretagare och håvar in en stadig inkomst. Att resa är ett stort intresse och han bjuder gärna hem vänner för en god middag.

Drömkvinnan är även hon 171-180 cm lång och har långt mörkbrunt hår med vackra ögon. Men tvärtemot drömmannen vill hon gå upp tidigt på morgonen och väljer helst en komedi när det är dags att välja film. Hon gillar likt drömmannen att resa, men föredrar att äta ute på restaurang istället för hemma med vänner.

– Det är bra att man vet vad man söker efter, men man får vara lite försiktig med att ställa allt för många krav om man inte vill riskera att missa några guldkorn, säger Linnea Molander, Match.coms dejtingexpert.

Välplacerade tatueringar och träningsfreaks

De senaste årens trend med stora tatueringar har väl inte undgått någon. När Match.coms medlemmar får välja står det klart att drömmannen liksom drömkvinnan hellre bör ha en omsorgsfullt placerad tatuering framför en synlig. Hål i naveln bör undvikas men drömkvinnan däremot, får gärna ha piercings i öronen.

En tydlig trend är att många söker efter en dejt som inte dricker överhuvudtaget. Hälsa rankas generellt sett högt och både drömkvinnan och drömmannen ska allra helst träna minst 3-4 gånger i veckan.

– Träning och hälsa är två trender som vuxit sig starkare rent allmänt, vilket självklart påverkar singlarna och deras dejtingvanor. Ett tungt pass kan vara ett bättre och mer personligt sätt att lära känna sin dejt än att gå på en uppklädd, prålig middag. Att istället svettas på gymmet eller prova på en helt ny sport tillsammans kan få dejten att kännas mer kravlös och göra att man får uppleva varandras styrkor och svagheter på ett annat sätt, säger Robin Goncalves, Pressansvarig på Match.com.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com