Match

Så ska singeltjejer sluta anpassa sig

13. mars 2019

För att lansera nya kampanjen ”Start Something Real” anordnade Match i slutet på februari ett dejtingevent för singelkvinnor. Tillsammans med dejtingcoachen Linnea Molander fick de komma fram till hur de kan sluta anpassa sig efter sina dejter och istället fokusera på vad de själva vill ha, för att på så sätt kunna starta något äkta. Eventet var premiären för Matchs nya coachingserie, som i framtiden även kommer riktas mot män.

Att navigera i dejtingdjungeln är inte helt enkelt. I det snåriga landskapet går nervositet hand i hand med krav och förväntningar, både på andra, men framförallt på sig själva – en uppfattning som framförallt delas av singeltjejer. I februari bjöd Match därför in till ett coachingsamtal, lett av Linnea Molander, där fokus låg på hur singeltjejer kan sluta anpassa sig efter sina dejter.

Dejtingcoachen Linnea Molander ledde kvällens coaching som man egentligen snarare kan benämna som ett samtal singeltjejer emellan. De 35 singeltjejerna satt i en ring och delade berättelser och erfarenheter, tankar och funderingar medan Linnea vallade dem i rätt riktning, gav dem handfasta tips och konkreta verktyg för att inspirera dem att återta kontrollen över deras dejtingliv.

”Det var så spännande att få lyssna till tjejernas tankar och erfarenheter. Det fanns många likheter i deras berättelser, men också många spännande kontraster, både när det kommer till typen av problem och hur de handskades med dem. Roligast av allt var att se hur de förenades i deras gemensamma situation och inspirerades av varandras motsatser. Och att de fortsätter att hålla kontakten nu i efterhand! Det är verkligen jätteroligt,” säger Linnea Molander.

Kvällens samtal blev livligt, innerligt och inspirerande. Singeltjejernas gemensamma frustration resulterade inte bara i en Facebook-grupp där tjejerna kan fortsätta hjälpa varandra i sina dejtingresor, utan även i 3 konkreta lärdomar. Linnea Molander förklarar:

Sluta tänka att du måste ge alla en chans!

Nej, man ska inte ha förutfattade meningar. Men att gå på en dejt för att motparten är intresserad och du vill ge hen en chans är en dålig grogrund för ett framtida kärleksförhållande. Våga vara lite kräsen och sålla bort de som inte lever upp till dina krav – man kan inte gå på dejt med en person som man inte är intresserad av och tro att man ska gå därifrån och vara kär! Det leder bara till en rad misslyckade och tråkiga dejter som du lämnar funderandes över varför du aldrig klickar med någon.

Våga flirta!

För att klicka med din dejt behöver det fungera på tre nivåer: intellektuellt, emotionellt och sexuellt. Många fokuserar mycket på den intellektuella kontakten – det är viktigt att man har roligt och att man har intressanta saker att prata om. Däremot känner de sig osäkra när det kommer till att skapa emotionell och sexuell kontakt, det vill säga, de vågar inte flirta. Om bara fokuserar på den intellektuella kontakten, men inte vågar flirta, är det lätt att det hela slutar i ett: ”Du är en superhärlig tjej, men vi kanske ska vara kompisar istället.”

Tänk inte så mycket, så slipper du övertänka

Ibland finner vi oss i situationer som känns jobbiga. Till exempel kanske din dejt är långsam på att svara på sms vilket gör dig orolig. När du känner dig rädd och orolig börjar du tänka och älta och nästan idissla situationen, vilket gör dig ännu mer orolig. Om du identifierar och lär dig att förutse dessa tjatiga tankar som skapar de jobbiga känslorna, kan du lära dig att få perspektiv på och möta dem istället för att undvika dem. Detta gör att du kan inse att känslorna bara är hjärnspöken – baserade på dina rädslor snarare än på verkligheten – och att det långsamma svaret egentligen inte handlar om att din dejt inte gillar dig, utan snarare på att hen har det stressigt på jobbet.

I Sverige söker 55% av singlar ett seriöst förhållande jämfört med 44% i övriga Europa*. Med tanke på svenska singlars längtan och engagemang i sökandet efter kärlek hoppas Match att de med hjälp av initiativet ska kunna hjälpa ännu fler singlar hitta kärleken.

Efter den lyckade premiären kommer coaching-serien att fortskrida, och i framtiden kommer det även finnas tillfällen för singelmän.

*Love Connection 2018
Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com