Match

Säg inte det här till en singel

14. juli 2014

Som singel kan det vara frustrerande att ständigt behöva förklara sig och sin singelstatus – speciellt för familj och vänner. Frågor och tips som ”Varför har inte du träffat någon?” eller tips om att du borde vara mindre kräsen tas ofta negativt och det bästa sättet att hantera dem är enligt singlarna själva att lyfta fram det positiva med singellivet eller att byta samtalsämne.

Att hela tiden behöva förklara sin singelstatus är något som irriterar många svenska singlar. Mer än 18 procent av singlarna i undersökningen LoveGeist* (från Match.com) uppger att det är speciellt irriterande att behöva förklara sig för den nyfikna men säkert välmenande familjen. I undersökningen där 1000 svenska singlar deltagit uppger singlarna även att det är nästan lika jobbigt när vänner och kollegor lägger sig i.

Välviljan är stor och tipsen är många när omgivningen vill veta mer om singlarnas status. ”Varför är du fortfarande singel?” är standard och även den fråga som hälften av singlarna i undersökningen tycker är den mest besvärande. Kommentarer om att vara mindre kräsen och att man kanske ska prova att gå ut mer uppskattas inte heller av singlarna som listar dessa på en andra respektive tredje plats över kommentarer de helst slipper.

– Att vara singel är roligt och spännande och behöver inte alls vara dramatiskt som många närstående ibland vill få det att framstå. Om man vill träffa någon är det bäst att fokusera på det positiva och njuta av sin tid som singel, säger Anna Bofeldt, marknadschef på Match.com.

Att försöka para ihop en singel med en annan från bekantskapskretsen är inte populärt. Inte heller uppskattar singlarna kommentarer som ”Ibland saknar jag att vara singel” eller ”Du som skulle vara en så bra mamma/pappa”.

Tips: så hanterar du jobbiga kommentarer
Det är nog omöjligt att helt få människor att sluta intressera sig för ens singelliv, det är för väldigt många otroligt spännande. Däremot finns det knep att ta till för att hantera de frågor och kommentarer som kan dyka upp. Enligt singlarna i undersökningen är det allra bästa sättet att lyfta fram det positiva med att vara singel och berätta för folk att det faktiskt är skönt att kunna göra vad man vill utan att vara beroende av någon annan. En annan väg att gå är att byta samtalsämne och prata om något helt annat. Att bara le åt kommentaren och dra ett skämt kan också vara ett sätt att hantera situationen med frågvisa kommentarer om singellivet, uppger singlarna i undersökningen.

*Fakta om LoveGeist
LoveGeist – är den årliga europeiska referensstudien om singlar och dejting. Undersökningen genomfördes av TNS på uppdrag av Match.com från den 7 till 30 oktober 2013. 11 368 singlar mellan 18 och 65 år i åtta europeiska länder tillfrågades (Sverige, Norge, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Italien och Spanien). 1 000 svenskar har blivit intervjuade. Singlar definierades som personer som inte är i en engagerad relation, oberoende av civilstatus. Vid analysen har datan noga mätts för att reflektera kompositionen av antalet singlar per land utifrån ålder och kön. Vid beräkning av statistik på en europeisk nivå har ländernas storlek och invånarantal tagits i åtanke.

För mer information, kontakta gärna;
Anna Bofeldt, marknadschef Match.com
anna.bofeldt@eu.match.com

Sammanställning av resultat från Love Geist

Mest irriterande person som kommenterar din singelstatus Total Man Kvinna
Min familj 18,2 % 13,6 % 23,1 %
Mina vänner 16,2 % 17,1 % 15,3 %
Mina kollegor 10,2 % 10,0 % 10,4 %
Mitt ex 3,4 % 4,4 % 2,4 %
Mina barn 0,4 % 0,4 % 0,3 %
Andra 9,2 % 7,7 % 10,8 %
Ingen 57,3 % 59,6 % 54,9 %
Mest besvärande kommentarer om dejtinglivet Total Man Kvinna
När de ifrågasätter singelsituationen: Varför är du fortfarande singel? 49,9 % 50,8 % 49,1 %
När de verkar döma: Du borde prova att vara mindre kräsen. 37,1 % 28,7 % 45,2 %
När de ger dig självklara råd/tips: Du borde kanske gå ut oftare? 34,0 % 35,4 % 32,7 %
När de försöker para ihop dig med någon: Jag har en kompis som jag tror att du skulle komma bra överrens med 19,2 % 20,0 % 18,4 %
När de oroar sig för ditt eventuella föräldraskap: Du som skulle vara en så bra pappa/mamma 16,6 % 14,4 % 18,7 %
När de låtsas avundas dig: Ibland saknar jag att vara singel 9,4 % 9,0 % 9,7 %
När de inte frågar dig rent ut om du är singel: Tar du med dig någon? 7,2 % 8,3 % 6,1 %
Bästa sättet att hantera dessa kommentarer Total Man Kvinna
Lyfta fram det positiva med att vara singel (till exempel att man är fri att göra vad man vill) 44,6 % 44,4 % 44,7 %
Byta samtalsämne 22,3 % 21,2 % 23,5 %
Le/skämta 21,7 % 23,5 % 19,8 %
Bli arg/bli irriterad 3,5 % 3,1 % 3,9 %
Be dem gå 7,9 % 7,8 % 8,1 %
Omgivningen är medveten om bekymret Total Man Kvinna
Ja, alltid 18,4% 20,8% 16,2%
Ja, ibland 56,4% 46,8% 65,3%
Nej 25,2% 32,4% 18,5%
Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com