Match

Svenska singlar älskar alla hjärtans dag

9. feb. 2016

Alla hjärtans dag ses ofta som en dag då par får en möjlighet att skämma bort sin respektive med gåvor och restaurangbesök, där singlar bittert får se på i avund. I Sverige får den sanningen nu uppdateras. När dejtingtjänsten Match frågade sina medlemmar vad de tycker om alla hjärtans dag svarade 52 % att de gillar den, en stark kontrast mot andra europeiska länder.

På alla hjärtans dag passar många på att ägna sin tid åt sin kärlek och sin partner. Det här betyder inte att de svenska singlarna är förpassade till periferin däremot, tvärtom, visar en undersökning från Match. En majoritet av de 3273 svarande (52 %) säger faktiskt att de tycker om alla hjärtans dag. Att jämföra med 27 % av norrmännen som säger samma sak. När de svenska singlarna själva får välja vill de helst spendera dagen på restaurang (50 %) tillsammans med en flört eller dejt (68 %). I en liknande undersökning från förra året svarade 71 % av brittiska singlar att de hellre spenderade dagen hemma i soffan.

– Vi är glada att se positiviteten hos svenska singlar! I liknande undersökningar i andra länder har ensamheten i soffan hamnat högt, därför är vi glad att se hur svenska singlar har betydligt högre ambitioner för dagen, säger Robin Goncalves, pressansvarig på Match.

I undersökningen fick singlarna även ange vad de tycker är bäst med att vara singel och överlägset bäst tycker de är den individuella friheten att göra vad man vill, när man vill (63 %). När singlarna ombads att berätta hur de skulle vilja ta tillvara på denna frihet, om de bara fick välja en sista sak att göra som singel, så hamnar att ”åka på en oförglömlig resa” i topp följt av ”gå på en romantisk dejt med den framtida partnern”.

Kampanj för sista året som singel
Det kan finnas skäl till att passa på att göra allt det där man helst gör som singel snarast möjligt. Inför alla hjärtans dag lanserar Match en kampanj där singlar som startar en prenumeration innan alla hjärtans dag erbjuds pengarna tillbaka om de skulle vara singel 14 februari nästa år.

De fem mest populära saker svenska singlar skulle vilja göra som singel

1. Åka på en oförglömlig resa
  2. Gå på en romantisk dejt med den framtida partnern, dvs. dejten sätter punkt för singellivet.
  3. Festa, dansa och roa sig med nära och kära
  4. Njuta av egentid och göra precis det man själv vill utan att behöva ta hänsyn till någon annan.
  5. Inget speciellt eller inget som man inte skulle kunna göra med sin partner

Om Match-undersökningen
Undersökningen genomfördes genom utskick till Match svenska medlemmar i januari 2016. 3273 medlemmar på Match svarade på undersökningen.

Läs mer om Match’s alla hjärtans dag kampanj här.

För mer information, kontakta gärna;

Robin Goncalves, Pressansvarig Matchrobin.goncalves@eu.match.com
+44 20 3002 7167

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com