Match

Undersökning visar: svenskar ratar sina dejter för snabbt

5. sep. 2019

Att förvänta sig kärlek vid första ögonkastet är en dålig strategi i jakten på en seriös relation – det visar en ny undersökning från Match. Enligt undersökningen tar det nämligen i genomsnitt nästan 5 dejter innan vi blir förälskade. Samtidigt ger vi våra dejter kalla handen mycket tidigare än så – något som kan leda till att vi går miste om potentiella kärlekspartners.

Vi har fått lära oss att man måste kyssa många grodor innan man hittar sin prins, men en ny undersökning från Match visar att det kan vara så att det gamla ordspråket är något förlegat. Undersökningen, där svenskar i åldrarna 18 till 60 deltagit, visar att man snarare bör kyssa samma groda flera gånger innan den förvandlas till en prins – det krävs nämligen i snitt 4,9 dejter innan? vi blir kära eller förälskade.

Samtidigt visar undersökningen att svenskar i snitt ger en person tre chanser innan de väljer att sluta dejta personen. Det allra vanligaste är att ge en person två chanser, vilket 24 procent av deltagarna uppgav. Detta tyder på att svenskarna, i genomsnitt, är för otåliga när det kommer till jakten på den stora kärleken. Eftersom det krävs 4,9 dejter innan man blir kär, räcker det helt enkelt inte att träffa en person vare sig två eller tre gånger.

Detta flyktiga dejtingbeteende kan dock bero på mer än bara otålighet – drygt hälften av deltagarna tyckte nämligen inte om att dejta senaste gången de var singlar. Bland de som inte tyckte om att dejta menade 44 procent att de inte gjorde det för att de kände sig obekväma. 33 procent uppger en liknande anledning – att de kände sig för osäkra på sig själva för att tycka om att dejta. Osäkerheten leder även till att svenskarna berättar för sin dejt att de är förälskade långt senare än vad kärleken faktiskt börjar spira. Även om de vet att de är kära redan vid slutet av dejt nummer 5, är det först vid den sjunde dejten som de vågar bekänna sina känslor.

Undersökningens slutsats: håll ut under de första dejterna! Det är först i slutet av dejt nummer fem vi vet om personen i fråga är något att satsa på, och det är först vid den sjunde dejten som vi i snitt vågar visa att vi är kära eller förälskade.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Match. Totalt har 1 086 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–60 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 5–13 juni. Svarsfrekvensen var 59 procent.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com